På topplistan för många ekonomistudenters drömarbetsgivare finns namn som Google och Spotify. Högst rankas PwC av revisionsbolagen. BDO har en bit kvar till topplaceringarna men utses i Universums undersökning FöretagsBarometern till raket ­- den arbetsgivare inom ekonomitjänster som klättrat flest platser i listan. De studenter som känner till BDO har en mycket positiv bild av företaget visar årets undersökning.

Varje år röstar Sveriges universitets- och högskolestudenter fram sina drömarbetsgivare i landets största studentundersökning FöretagsBarometern. Över 25 000 studenter har svarat på vilka arbetsgivare de helst vill arbeta för och vilka som är de avgörande faktorerna i val av en framtida arbetsgivare.

  • Glädjande ser vi att studenterna värdesätter många av de faktorer som utmärker BDO som arbetsgivare konstaterar HR-chef Daniel Wetterling.

Innovativa bolag som värderar work life balance och drivs av ett högre syfte är vad studenterna tycker är absolut viktigast när de får välja vad som utgör en attraktiv arbetsgivare. BDO vill bygga en kultur som gör skillnad. För att alla medarbetare ska förstå och känna sig delaktiga har företaget arbetat fram tydliga värderingar som betonar vad BDO tycker är viktigt som företag.

  • Att man som medarbetare får tidigt personligt ansvar, har möjlighet att utvecklas och testa olika vägar inom företaget ser vi som en framgångsfaktor, berättar Daniel Wetterling.

BDO erbjuder både individanpassade utbildningar och gemensamma utbildningsdagar. Kompetensutveckling med tydliga steg framåt finns för alla medarbetare. Nu i höstas var exempelvis ett stort antal i England för att lära sig mer om revision, redovisning, skatt och moms. Secondments, det vill säga möjligheten för medarbetare att arbeta en period på ett BDO-kontor i ett annat land, är en annan värdefull möjlighet för medarbetare som är i början av karriären och vill utveckla sin kompetens och skapa ett bredare kontaktnät.

BDO jobbar stenhårt för att öka kännedomen om BDO och bli en ännu mer attraktiv arbetsgivare

Undersökningen visar att de som känner till och kommer i kontakt med BDO har en mycket positiv bild av företaget.

– Resultatet visar att vi är mycket framgångsrika att faktiskt rekrytera de studenter som känner till och är intresserade av BDO, säger Daniel Wetterling.

Utmaningen är att varumärkeskännedomen om BDO är relativt låg.

  • Vi har höjt vår närvaro på universiteten och arrangerar studentevenemang, internships och deltar på arbetsmarknadsdagar runt om i landet, säger Daniel Wetterling.

Det är hög konkurrens om talangerna och BDO satsar i år stenhårt på att bli en ännu mer attraktiv arbetsgivare.

  • Det är en del i vår uttalade strategi för att behålla och ytterligare stärka vårt mål om att ha branschens mest engagerade medarbetare. Utöver interna undersökningar, kulturanalyser och workshops så utgör resultatet från årets FöretagsBarometern ett bra underlag för att jobba vidare med dessa frågor, säger Daniel Wetterling.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *